MUISK - MUsik Inför SKolstart
MUsik Inför SKolan är en del av FMT-metoden. MUISK utförs i grupp och är inte det samma som terapi. Det är en upplevelsebetonad ”tillrättalagd musikverksamhet” som lämpar sig för såväl barn i förskoleklass som annan gruppverksamhet ( gruppboende, äldreomsorg) . MUISK används i förskoleverksamheten som ett verktyg till att upptäcka de barn som kan vara i behov av särskilt stöd inför skolstarten, samt som en allmän hjälp och ett stöd i utvecklingen för dessa barn.
Utommusikaliska mål:
· stödja barnens helhetsutveckling
· stärka motorisk utveckling och koordinationsförmåga
· stärka deras perceptuella utveckling
· utveckla deras fantasi och uttrycksförmåga
Musikaliska mål:
· skapa en positiv attityd till musik
· stimulera barnens musikintresse
· föra barnen i kontakt med olika slag av musik
· ge barnen delaktighet i det kulturella livet
· lägga en grund för ett aktivt musicerande
Dessa mål uppnås genom inslag av sång, dans, rörelse, ljudskapande och enkelt instrumentalspel. Processen bygger på utvecklingsteoretiska insikter angående grov-motorik, hållning, balans, gravitation, koordination, finmotorik, andning, koncentration, avspänning, uthållighet, uppmärksamhet, minne, kreativitet, auditiv perception, gehör, gruppdynamik och identitet.
FMT-terapeuten och t.ex. förskolläraren samarbetar: terapeuten leder barnen ickeverbalt från pianot och läraren agerar ”spegel” d.v.s. gör rörelser till de sånger som sjungs. Eftersom barnen inte får någon muntlig instruktion väljer de själva hur och var de ska delta. Barnen utvecklar förmågan att läsa av, tolka och härma. Sångerna är enkla och rörelserna är anpassade efter barnens ålder och utvecklingsnivå. MUISK-programmet löper över 14 veckor och utökas succesivt med sånger och rörelser.
Inledningen och avslutningen är alltid likadana och skapar därmed tydlig struktur och modell.
I arbetet med MUISK och vidhängande FMT-observation är det möjligt att upptäcka de barn som är i behov av särskilt stöd och kan då erbjudas ytterligare hjälp och stöd till utveckling.
Skolarbetet kan påverkas negativt av ex svag perception, dålig balans, påtaglig sidoskillnad, ej utvecklad bålrotation, sen handutveckling, dålig andningskoordination och / eller låg muskeltonus.
MUISK är vidare en verksamhet som lämpar sig väl för arbete med elever på grundsärskolan.